Ποιο είναι το καλύτερο ξύλο για την κατασκευή τεχνητού;

Ξυλεία για την κατασκευή τεχνητών 

Μία από τις πλέον συνήθεις ερωτήσεις που μου κάνουν είναι : “πιο είναι το καταλληλότερο ξύλο για την κατασκευή τεχνητού”
Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση όμως δεν μπορεί να είναι μονολεκτική γιατί απλούστατα η ορθότητα της επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, και κυρίως από το επιθυμητό αποτέλεσμα που θέλει να έχει ο δημιουργός του τεχνητού.
Ένα πολύ διαδεδομένο αλλά και αγαπητό ξύλο μεταξύ των κατασκευαστών των τεχνητών δολωμάτων είναι το ξύλο Balsa. Και αυτό γιατί είναι ένα πολύ ελαφρύ και ευκολοδούλευτο ξύλο και διατίθεται στο εμπόριο σε πολλές διαστάσεις που βολεύουν κάθε δημιουργό τους. Είναι όμως αυτό το κατάλληλο υλικό για το σώμα οποιουδήποτε λούρου;
Φανταστείτε να έχετε κατασκευάσει ένα δόλωμα 25cm από αυτό το ξύλο και να το χτυπήσει ένα μαγιάτικο 20Kgr!!! Η Ακόμα χειρότερα μια συναγρίδα 8Kgr!!!! .
Θα μου πείτε “ας το χτυπήσει και φτιάχνω άλλο εγώ”.
Να σας πω την αλήθεια και εμένα σε μια τέτοια περίπτωση αυτή θα ήταν η επόμενη κίνηση μου. Αλλά το Balsa τεχνητό.... Τέλος.
Και αυτό διότι η σκληρότητα του ξύλου αυτού είναι αρκετά περιορισμένη.
Από την άλλη πάλι ένα minnow με γλώσσα, από καρυδιά θα είχε τέτοια κίνηση στην πλεύση του όσο ένας αθλητής της άρσης βαρών σε πιρουέτα σε πάγο!
Γενικά λοιπόν θα μπορούσαμε να πούμε ότι το κάθε ξύλο έχει την χρήση του όσον αφορά την κατασκευή τεχνητών.
Τι είναι λοιπόν αυτό που θα μας κάνει να επιλέξουμε το κατάλληλο ξύλο;
Υπάρχουν οπωσδήποτε κάποιες παράμετροι που πρέπει να έχουμε υπόψιν μας κατά την επιλογή μας: 
   1. Σκληρότητα, πυκνότητα και ειδικό βάρος ξύλου: 
Αυτά τα τρία ως συνήθως πάνε μαζί. Εμείς για το τεχνητό μας θα θέλαμε λογικά το ελαφρύτερο ξύλο και το σκληρότερο. Αυτό όμως δεν είναι εφικτό και ως εκ τούτου θα πρέπει να βρούμε την χρυσή τομή μεταξύ σκληρότητας και βάρους , λαμβάνοντας πάντα υπόψιν το μέγεθος του προς κατασκευή λούρου και των θηραμάτων στα οποία απευθύνεται.
 Έτσι λοιπόν αν θα θέλαμε να φτιάξουμε ένα μικρό minnow για Light spinning πιστεύω πως το balsa θα ήταν μονόδρομος, ενώ για ένα 24 stylo ένα κομμάτι Έλατο θα ήταν ότι πρέπει.
Πολλοί είναι αυτοί που κάνουν χρήση Balsa για τα πάντα, εμποτίζοντας την με διάφορες ρητίνες ώστε να αυξηθεί η σκληρότητα της και ως εκ τούτου και η αντοχή της. Αυτό όμως μπορεί να επιτευχθεί έως ενός σημείου. Με την παρέμβαση αυτή αλλάζει η πυκνότητα του υλικού, και έτσι μεταβάλλεται σοβαρά και το ειδικό βάρος του σώματος με αποτέλεσμα τις περισσότερες φορές οι προδιαγραφές του τελικού προϊόντος να επαφίενται στην τύχη.
Μιλώντας δε για ειδικά βάρη καλό θα ήταν να αναφέρω ότι το “πίστευε και μη ερεύνα ” στις διάφορες λίστες με τα ειδικά βάρη των ξύλων δεν είναι μια συνετή τακτική. Καλά θα ήταν να βγάλουμε μόνοι μας το ειδικό βάρος του ξύλου από το κομμάτι που πρόκειται να δουλέψουμε, και βάσει αυτής της τιμής να προχωρήσουμε στους απαιτούμενους υπολογισμούς μας. Όταν αυτό γίνει θα διαπιστώσετε ότι πολλάκις η τιμή των πινάκων διαφέρει κατά πολύ αυτής του κομματιού που μορφοποιούμε.
   2. Υγρασία του ξύλου : 
Το κομμάτι που θα χρησιμοποιήσουμε θα πρέπει να είναι απόλυτα ξερό. Ένα κομμάτι με υψηλή υγρασία είναι δυνατόν να δημιουργήσει προβλήματα με τις κόλες που θα δουλέψουμε, καθώς και να έχει καταστροφική συμπεριφορά κατά την εκτόνωση του σε μεταβολές της θερμοκρασίας περιβάλλοντος. Για παράδειγμα , κάτι που μου συνέβη και με άφησε άφωνο μερικά χρόνια πίσω: Έτυχε και είχα κόψει κάποια δένδρα ενός είδους μαύρης λεύκας που υπάρχει εδώ στα μέρη μας. (Βρωμοσαρδέλα την λένε εδώ).
Το ξύλο είχε παραμείνει στη ύπαιθρο ένα καλοκαίρι και θεώρησα ότι είχε ξεραθεί αρκετά. Ελαφρύ ξύλο με ειδικό βάρος όπως το υπολόγισα γύρω στο 0,35gr. Για φανταστείτε ... θησαυρός!!!
 Έφτιαξα λοιπόν κάνα δύο τεχνητά και η επιτυχία τους σε πλεύση, και γενικά η συμπεριφορά τους ήταν άψογη. Η επόμενη κίνηση ήταν αναπόφευκτη. Πήραν τον δρόμο της κατασκευής και άλλα , δεν θυμάμαι πόσα , αλλά σίγουρα περισσότερα των δέκα! Και τα τέλειωσα και τα καμάρωνα. Και τα δούλεψα και πέτυχαν τον σκοπό τους. Μέχρι που ήρθε ο Ιούλιος με τα 40αρια plus! Μια μέρα θα πήγαινα για συρτή και ανοίγοντας το ντουλάπι να πάρω τα τεχνητά ... μου ήρθε εγκεφαλικό . Είχαν εκραγεί όλα όσα ήταν φτιαγμένα από αυτό το ξύλο. Το υγρό γυαλί είχε σκιστεί και είχε ανοίξει . Και μαζί και τα χρώματα που τα είχα βάψει. Τι είχε συμβεί; Η υγρασία που υπήρχε ακόμα στο μη καλά αποξηραμένο ξύλο με την θερμοκρασία (που στο ντουλάπι της βάρκας ξεπέρναγε τους 50 βαθμούς) εξατμίστηκε. Έψαχνε τρόπο διαφυγής και εκτόνωσης ...και τον βρήκε!!!
Έτσι λοιπόν θεωρώ ότι το καλύτερο ξύλο από πλευράς υγρασίας είναι αυτό του εμπορίου που έχει αποξηρανθεί τελείως και ενδείκνυται για μεταποίηση.
Επίσης ένα πράμα που θα πρέπει να προσέξουμε είναι χώρος αποθήκευσης της ξυλείας μας, ο οποίος δεν θα πρέπει να είναι με μεγάλη υγρασία αφού τα περισσότερα ξύλα έχουν την τάση να την απορροφούν. Σε περίπτωση ύπαρξης μεγάλης υγρασίας στον χώρο που αποθηκεύουμε τα ξύλα μας καλά είναι να τα τυλίγουμε με μεμβράνη ή να τα βάζουμε σε αεροστεγή σακούλα αποθήκευσης.
3. Τα νερά του ξύλου : 
Πιστεύω πως ξύλα με ίσα νερά είναι πιο εύκολο να δουλευτούν.
Ένα ξύλο με “στρυφνά” νερά, μπορεί να σκίσει πιο εύκολα, ή να παρασύρει το κοπίδι μας σε λάθος κατεύθυνση.
Επίσης αυτά με τα ίσα ή ακόμα καλύτερα τα χωρίς πολλά νερά ξύλα, αποδίδουν καλύτερα το σχήμα που θέλουμε να τους δώσουμε κατά την διαδικασία του γυαλοχαρταρίσματος και αυτό διότι οι περιοχές μεταξύ των νερών του κάθε ξύλου είναι διαφορετικής σκληρότητας με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται παραμορφώσεις κατά την λείανση.
Επί παραδείγματι , το ξύλο ayus, ένα πολύ όμορφο και ελαφρύ ξύλο, δεν παρουσιάζει ιδιαίτερα νερά με αποτέλεσμα να είναι ιδιαίτερα αγαπητό σε όσους ασχολούνται με την ξυλογλυπτική. Ένας άλλος λόγος που αυτά με τα πολλά και μεγάλα νερά δεν είναι προτιμητέα είναι διότι η απορροφητικότητα τους στα χρώματα και στις ρητίνες εμποτισμού είναι διαφορετική σε κάθε σημείο τους.
4. Υφή του ξύλου :
Πολλά ξύλα , ακόμα και μερικά από αυτά που κυκλοφορούν στο εμπόριο εμπεριέχουν (Αν και φουρνισμένα για να αποβάλουν την υγρασία τους) υπολείμματα των χυμών τους σε μορφή λαδιού η ρητίνης (πχ: ορισμένα είδη πεύκου, ή έλατου, ή κυπαρισσιού, που μάλλον κόπηκαν σε λάθος εποχή) . Αυτές οι ουσίες ως συνήθως δεν αντιδρούν ομαλά με τις κόλες και τα χρώματα, με αποτέλεσμα να μας δημιουργούν προβλήματα ,αν όχι άμεσα (κατά την διάρκεια της κατασκευής), μετά από λίγο χρονικό διάστημα.
 Μου έχει τύχει ρετσίνι πεύκου να αντιδράσει με clear coat μετά από καιρό και να μετατρέψει το clear coat σε μια επιφάνεια θαμπή με κολλώδη αίσθηση που δεν στέγνωνε ποτέ.
Ποιο λοιπόν είναι το ενδεικνυόμενο ξύλο πέραν της Balsa για να φτιάξουμε ένα τεχνητό;
Σε πολλά άρθρα στο διαδίκτυο θα διαβάσετε να προτείνουν διάφορα ξύλα όπως Κέδρο, Καστανιά, ακόμα και Μουριά . Για εμένα αυτά τα ξύλα στα μέρη μας (στην θάλασσα της Ελλάδας) δεν έχουν χρήση. Όσες φορές προσπάθησα να φτιάξω τεχνητό με ξύλο που το ειδικό του βάρος ήταν γύρω στα 0,60gr και πάνω η αποτυχία ήταν παταγώδης . Να σημειώσω βέβαια ότι ότι ποτέ δεν ασχολήθηκα σοβαρά με swimbait τεχνητά στα οποία ίσως τέτοια ξύλα μπορούν να βρουν πεδίο εφαρμογής Συμπερασματικά λοιπόν θα έλεγα ότι είναι κάθε στεγνό – ξηρό ξύλο το οποίο μπορούμε να το διαμορφώσουμε με κάποια ευκολία, και το οποίο έχει ειδικό βάρος μικρότερο του 0,50gr, με ιδανικό όριο το < 0,40gr.
Εδώ θα ήθελα να πω πως αν κάποιο ξύλο ακόμα και από αυτά που πιο πάνω ανέφερα βρεθεί με ελαφρύ ειδικό βάρος οπωσδήποτε μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Και το σημειώνω αυτό γιατί υπάρχουν ξύλα τα οποία σε άλλες λίστες παρουσιάζονται ως βαριά και σε άλλες ελαφρύτερα. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί ο κέδρος που τον έχω βρει από πολύ βαρύ ακατάλληλο ξύλο ως το ιδανικότερο προτεινόμενο.
Κάποτε, (τα παλιά τα χρόνια) η Rapala, κατασκεύαζε την original floater σε minnow σειρά της από balsa. Και μετά από κάποια χρόνια προχώρησε του κατασκευή του φοβερού της husky από έναν τύπο κίτρινου κέδρου ο οποίος ήταν ιδιαίτερα ελαφρύς.
Κατόπιν το αντικατέστησε με το husky jerk το οποίο ήταν πλαστικό κούφιο και το husky jerk σπαστό τα οποία τα παρουσίασε σαν εξέλιξη του αρχικού αλλά πιστέψτε με ο “παππούς” δεν πιανόταν με τίποτα .
Ποια είναι όμως η διαφορά μεταξύ ενός τεχνητού από ελαφρύ και ενός από βαρύ ξύλο; Είναι ότι αυτό από το ελαφρύτερο έχει πολύ μεγαλύτερο axion του άλλου αν βέβαια έχουν το ίδιο σώμα και την ίδια γλώσσα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου